Wanneer u een klein bedrijf runt, is het van cruciaal belang om online sterk aanwezig te zijn.
Door ervoor te zorgen dat potentiële klanten uw bedrijf kunnen vinden, vergroot u de kans op verkopen en het genereren van leads. Een van de beste manieren om uw bedrijf op internet een boost te geven, is door middel van zoekmarketing.
Als je de vraag stelt ‘wat is zoekmarketing?’, dan heeft Bubblegum Search deze gids samengesteld om de basis uit te leggen. En onthoud, als je een beetje extra ondersteuning nodig hebt, het team van Kauwgom zoeken is er altijd om te helpen.
Zoekmachinemarketing: de basis
Zoekmarketing wordt vaak zoekmachinemarketing of SEM genoemd. Het is een manier om uw bedrijfswebsite te promoten in zoekmachines zoals Google.
Met zoekmarketing gebruikt u betaalde en onbetaalde marketingkanalen om de kans te vergroten dat uw webpagina’s zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnen.
Zoekmarketing maakt gebruik van twee verschillende disciplines voor digitale marketing:
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
SEO is het onbetaalde onderdeel van zoekmachinemarketing. Het omvat verschillende strategieën om de kans te vergroten dat uw webpagina’s organisch in Google verschijnen. Met organisch bedoelen ze resultaten die zijn gegenereerd door het Google-algoritme.
Zoekmachineoptimalisatie kan bijvoorbeeld het volgende omvatten:
- De mobielvriendelijkheid van uw website verbeteren
- Uw pagina’s optimaliseren voor specifieke zoektermen
- Andere relevante websites naar die van u laten linken.
Pay-Per-Click-advertenties (PPC)
PPC is het betaalde onderdeel van zoekmachinemarketing. Dit is wanneer u geld betaalt om uw webpagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines.
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Klanten maken online advertenties en bieden een bepaald bedrag om deze advertenties boven de organische resultaten te laten verschijnen.
Zoekmachinemarketing: voor- en nadelen
Naar schatting begint 93% van de online bezoeken met een zoekmachine. Dit betekent dat de tijd nemen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf zo hoog mogelijk scoort, zal leiden tot extra websiteverkeer en meer vragen.
Met zoekmachinemarketing verdubbel je en gebruik je twee verschillende marketingdisciplines om ervoor te zorgen dat dit gebeurt.
Hier zijn enkele voor- en nadelen van zoekmarketing, zodat u kunt zien of dit de juiste optie is voor uw bedrijf.
Pro: Het begint meteen te werken en gaat lang mee
Het betaalde aspect van zoekmachinemarketing (PPC) begint direct te werken, dus je kunt heel snel aan de slag met je campagne.
Hoewel het langer duurt voordat het onbetaalde element (SEO) van kracht wordt, zijn de resultaten langdurig, wat betekent dat u jaren nadat u uw campagne heeft voltooid, verkeer naar uw site kunt blijven leiden.
Pro: u kunt het gebruiken, ongeacht de grootte van uw bedrijf
Zowel grote als kleine bedrijven kunnen profiteren van SEM om meer mensen bewust te maken van hun bedrijf.
In feite is er een tak van zoekmachinemarketing die ‘lokale zoekmarketing’ wordt genoemd en die zich richt op doorgaans kleinere bedrijven die proberen zo hoog mogelijk te scoren in hun lokale omgeving.
Pro: Het kan u helpen het meeste uit uw online aanwezigheid te halen
Zowel PPC als SEO werken samen om u te helpen de aanwezigheid van uw website en zoekmachine te optimaliseren.
Het is bijvoorbeeld essentieel om de conversieratio voor uw PPC-campagne te maximaliseren door ervoor te zorgen dat uw website of bestemmingspagina’s snel worden geladen en een geweldige gebruikerservaring bieden.
Paginasnelheid en gebruikerservaring zijn ook positieve rankingsignalen voor SEO. Dit betekent dat u niet alleen het betaalde element van uw SEM-strategie helpt, maar ook het onbetaalde element.
Tegen: Het kan duur worden
Een SEM-campagne van hoge kwaliteit kan kostbaar zijn, vooral als u een groot bedrijf bent met meerdere concurrenten.
Hoeveel kost zoekmachinemarketing?
Er zijn verschillende factoren die bepalen hoeveel zoekmachinemarketing uw bedrijf kan kosten, waaronder:
- De grootte van uw bedrijf. Over het algemeen betalen kleinere bedrijven minder omdat ze minder zoektermen hebben om op te ranken
- Het gebied dat uw bedrijf bestrijkt. Een bedrijf met een nationale of internationale aanwezigheid zal meer betalen voor SEM dan een bedrijf dat een kleine regio bestrijkt
- Hoeveel concurrentie heb je? Als u veel concurrenten in uw branche heeft, zult u meer tijd en geld moeten besteden aan zoekmarketing om bij te blijven. In hun ervaring zijn de sectoren toerisme, financiën en detailhandel enkele van de meest concurrerende.
Als je ervoor kiest om met een bureau samen te werken, zal een kwalitatief hoogstaand bureau als Bubblegum Search je vanaf het begin vertellen wat je kosten zullen zijn, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Con: Je moet de balans goed hebben
De verschillende elementen van zoekmachinemarketing vullen elkaar goed aan. Als de ene echter uit balans is met de andere, kan dit uw websitepositie aanzienlijk beïnvloeden.
Zoals hierboven vermeld, genereert SEO effectief organische klikken naar uw website, maar het kost tijd om te implementeren. Het kan 6 tot 12 maanden duren om resultaten van een SEO-campagne te zien en vaak veel langer om optimale resultaten te behalen. Omgekeerd levert PPC snel resultaten op, maar verliest u uw plaats in de ranglijst zodra u stopt met betalen voor advertenties.
Hoe stel ik een zoekmarketingstrategie samen?
Tot nu toe hebben ze gekeken naar de vraag ‘wat is zoekmarketing?’ en enkele van de voor- en nadelen van de uitvoering ervan. De volgende stap is hoe u een marketingstrategie voor zoekmachines samenstelt.
Vooruit plannen als het gaat om zoekmarketing is essentieel. Je moet:
- Begrijp je doelgroep. Voor wie wil je je producten of diensten kopen? Denk aan hun hobby’s, waar ze wonen en hoe laat ze waarschijnlijk naar uw site zullen zoeken
- Weet op welke zoekwoorden u zich wilt richten. Het is beter om je te concentreren op een handvol goed gedefinieerde termen en zinnen dan honderden irrelevante termen
- Erken de bedoeling achter deze zoekwoorden. Wat is het doel van de persoon die zoekt naar de zoekwoorden die u wilt targeten? Doen ze onderzoek of zijn ze klaar om een aankoop te doen? Als u dit weet, vergroot u de kans op een succesvolle on-site conversie
Het is van essentieel belang dat u zich gelijk en tegelijkertijd concentreert op de betaalde en onbetaalde elementen van zoekmarketing. Veel bedrijven lopen in de val om zich in de vroege stadia van hun zoekmarketingstrategie aan PPC te wijden en over te stappen op SEO als ze tevreden zijn met hoe de zaken gaan.
Het probleem hiermee is dat SEO enige tijd nodig heeft om van kracht te worden, dus door het tot het laatst te laten duren, zie je organische resultaten niet lang doorkomen.
Vergeet niet uw zoekmarketingstrategie te volgen en te zien hoe deze presteert. Dit zal u helpen te zien welk rendement op uw investering u behaalt, en u kunt uw strategie aanpassen om uw campagne te optimaliseren.
Bubblegum Search hoopt dat deze gids de vraag ‘wat is zoekmarketing?’ heeft beantwoord. en heeft u geïnspireerd om een zoekmarketingstrategie voor uw bedrijf op te stellen. SEO en PPC vullen elkaar goed aan, dus zorg voor de juiste balans en je bent op weg naar een winnaar.
En natuurlijk, als u hulp nodig heeft bij het opzetten van SEM voor uw bedrijf, lees dan verder…
Hulp nodig bij uw zoekmarketing? Bubblegum Search is er om u te ondersteunen
Wat is zoekmarketing? Bij hen is het simpel!
Hun team van experts heeft jarenlange ervaring in zowel zoekmachineoptimalisatie als pay-per-click-advertenties. Dit betekent dat als u een bureau nodig heeft om niet alleen een zoekmarketingstrategie op te stellen, maar deze ook te implementeren, zij perfect geplaatst zijn om u te helpen.
Neem vandaag nog contact op voor uw gratis marketingplan en zet de eerste stap om uw leads en verkopen te laten groeien.
credit : Source link