Er zijn veel verschillende aspecten die de puzzelstukjes van uw merk vormen, die helpen de identiteit van het merk te definiëren, het onderscheidend en betekenisvol te maken en de perceptie die anderen ervan hebben vorm te geven. En hoewel externe elementen gevoelens van vertrouwdheid en loyaliteit bij klanten kunnen bevorderen, onthoud dan wat ze zeggen:
Het is wat er aan de binnenkant zit dat telt.
Wat zich aan de “binnenkant” van uw merk bevindt, onderscheidt u van de concurrentie en stelt u in staat om op diepere en zinvollere manieren contact te leggen met klanten.
Dat is waar uw merkwaarden om de hoek komen kijken.
Wat zijn merkwaarden?
Merkwaarden zijn de acties die uw interne team dagelijks uitvoert en die de integriteit van het merk hooghouden. Interne medewerkers op hun best, zijn ambassadeurs van uw merk en vertalen het hart van uw merk in hun dagelijkse interacties. Deze interne cultuur zorgt in de loop van de tijd voor afstemming met het publiek en merkloyaliteit.
Natuurlijk hangen uw kernwaarden van veel dingen af, waaronder uw doelen en verwachtingen voor de toekomst van uw bedrijf.
Dat gezegd hebbende, moet u er bij het definiëren van uw merkwaarden over het algemeen naar streven om ze:
- Bruikbaar – Je kernwaarden mogen niet alleen maar grandioze woorden zijn die je alleen op papier goed laten klinken. Ze moeten ook worden weerspiegeld in alles wat je doet en zegt. Gebruik dus bij het definiëren van uw kernmerkwaarden zinnen die aanzetten tot actie en kies werkwoorden boven bijvoeglijke naamwoorden.
- Memorabel – U hebt geen uitputtende lijst van attributen en beschrijvingen nodig. Hoe gemakkelijker het is om de waarden en overtuigingen van uw merk te onthouden, hoe waarschijnlijker het is dat uw medewerkers deze zullen internaliseren en ernaar zullen handelen.
- betekenisvol – Lege zinnen zullen niet veel indruk maken of resoneren via uw medewerkers bij uw klanten. Woorden hebben alleen kracht als ze een diepere betekenis hebben die verbonden is met het hart van je merk en voortkomt uit een plaats van authenticiteit.
- Uniek – Uw waarden moeten een weerspiegeling zijn van wat jouw merk uniek maakt, zoals uw merk-DNA. Ze moeten u onderscheiden van de concurrentie, dus neem geen genoegen met waarden die een afspiegeling zijn van wat er al is.
- Consequent – De manier waarop u uw merk communiceert zal in de loop der jaren veranderen, maar de waarden van uw merk blijven grotendeels onaangetast. Uw waarden zullen het vertrouwen in uw klant blijven behouden, terwijl die externe veranderingen plaatsvinden.
- Empowerment – Het bijbrengen van waarden is een uitstekende gelegenheid om uw medewerkers sterker te maken en hen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn voor het merk. Aan waarden kunnen bijvoorbeeld acties zijn verbonden die medewerkers kunnen initiëren zonder overleg met een manager. Deze acties komen ten goede aan uw klanten en verhogen hun perceptie van uw merk. Een organisatie die haar medewerkers op deze manier empowert, zal de bedrijfswaarden waarschijnlijk veel sneller in de cultuur verankerd zien.
Waarom het belangrijk is om sterke merkwaarden te hebben
Of ze zich er nu van bewust zijn of niet, consumenten zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om met merken in contact te komen en zich tot hen te verhouden. Het bevorderen van die verbindingen gaat verder dan uw producten of diensten en verder dan wat de externe elementen van uw merk te bieden hebben.
Hier gaat het om:
Uw waarden beïnvloeden hoe consumenten uw merk waarnemen.
overwegende dat tot 77% van de consumenten toegeven dat ze eerder kopen van merken die hun waarden delen, is het absoluut noodzakelijk om ze vanaf het begin glashelder te maken.
En uiteindelijk, in een tijd waarin het consumentenvertrouwen lijkt te zijn op een historisch dieptepunt, kan het handhaven van merkauthenticiteit uw bedrijf maken of breken. Dus als ze zijn vastgesteld, hebben waarden alleen impact als ze echt worden nageleefd.
Hoe u de kernwaarden van uw merk kunt vinden
Het is niet nodig om uw merkwaarden te ‘creëren’. Dat is de verkeerde manier om hier naar te kijken. De waarheid is:
Ook al heb je het je misschien nog niet gerealiseerd, je merk heeft al een aantal waarden.
Ze zijn er al; je hoeft ze alleen maar te identificeren en te definiëren.
Om dat te doen, moet je alle vooroordelen of ideeën die je over je merk hebt aan de deur laten staan – en met een frisse blik naar je merk kijken.
Zo vindt u de kernwaarden van uw merk:
- Brainstorm met uw team en bedenk met behulp van open vragen drie tot vijf woorden waarvan u denkt dat ze u vertegenwoordigen. Deze eenvoudige oefening geeft u een ‘intern beeld’ van hoe uw medewerkers uw merk zien.
- Neem de tijd om erachter te komen wat belangrijk is voor uw klanten. Zo krijg je inzicht in wat zij het meest waarderen en wat ze van jou als merk verwachten.
- Leer van negatieve ervaringen. Als je je bewust bent van je zwakke punten, kun je ze veranderen. Het is zelfs mogelijk om die zwakte om te zetten in een sterkte, waar het daadwerkelijk een van je merkwaarden wordt.
- Kijk naar wat uw concurrenten doen en kijk waar er hiaten zijn in de waarden die uw merk al naleeft, of het potentieel heeft om over te nemen. Druk op die aspecten in, zodat uw merk het huidige gedrag van de markt verstoort.
credit : Source link